tiistai 9. helmikuuta 2010

Joskus kaikki menee niin onnistuneesti anaaliin

(lainatakseni erään kaverin ammoisen bändin kappaletta) 

Kävin tänään sosiaalitoimistossa elämäni ensimmäisen, mutta en ehkä viimeisen, kerran hakemassa harkinnanvaraista toimeentulotukea. Tähän on tultu. Jos olette tällaisia taivaanrannanmaalareita kuin minä, annan teille yhden neuvon: älkää sairastuko, älkää ainakaan mihinkään vakavaan. Tai jos on pakko sairastua, ajoittakaa se paremmin kuin minä, jonka apurahansaajan MYEL-sairausvakuutuskin päättyi sopivasti tammikuun loppuun edellisen apurahan myötä. Jos olisin normaalissa päivätyössä, sairaspäiviltä juoksisi ensin palkka ja sitten sairauspäivärahat, ja se siitä. Kun en ole, se joka juoksee, olen minä, kun yritän selvittää mihin yhteiskunnan tukeen, jos mihinkään, olen oikeutettu. 

Iloisena yllätyksenä MELA lähetti melkein kahdensadan euron vakuutuslaskun tammikuun lopussa päättyneestä neljän kuukauden vakuutuskaudesta. Ja minä kun luulin jo maksaneeni kaiken ennen joulua, silloin tulleessa yli viidensadan laskussa ei ollut mitään varoitusta siitä että minulta halutaan vielä lisääkin rahaa. Tämmöisiä ei sossukaan korvaa. Soitin tyrmistyneenä laskutukseen, juu, ei ole mitään erehdystä, tämä on loppulasku. Pillahdin itkuun ja uikutin sairastuneeni syöpään ja että mulla ei kerta kaikkiaan ole rahaa eikä mitään keinoa ansaita sitä. Langan toisessa päässä vanhempi nainen oli järkyttyneenä hiljaa ja sanoi sitten olevansa pahoillaan. Kokosin itseni ja totesin että niin minäkin olen, eikä tämä tilanne heidän vikansa ole, ja lopetin puhelun. Huomenna joudun kyllä soittamaan uudemman kerran, täytyy varmistaa olihan nyt niin että MELAan maksetut vakuutusmaksut vaikuttavat myös Kelan maksamiin päivärahoihin. Muistelen tällaisen tiedon nähneeni, mutta nyt en sitä mistään ole etsiessäni onnistunut löytämään. Omalta kannaltani se tekee kuitenkin merkittävän eron.

Rahahuolten lisäksi mielialaa on latistanut tänään se, että kainalon ja soliskuopan imusolmukkeet aristavat taas, mielestäni aivan samalla tavalla kuin ennen sytostaattihoitoa, vietettyään tässä hoitojen jälkeen pari viikkoa hiljaiseloa. En saa karistettua pois ajatusta, että siellä se pirulainen on selvinnyt doketakselista ja kasvaa taas.

Huomenna aion ottaa rohkean askeleen ja mennä Rintasyöpäyhdistyksen tilaisuuteen. Se on suunnattu meille vasta-alkajille, joten edes minä en tunne itseäni liian vihreäksi uskaltaakseeni paikalle.

5 kommenttia:

  1. Hei! Myös minulla aristavat imusolmukkeet soliskuopassa ja kaulassa, vaikka kasvaimeni olikin vain rinnassa. Luulen, että valkosolujen kasvutekijä aiheuttaa ko kivut. Olin eilen paikallisen syöpäyhdistyksen tilaisuudessa rintasyöpään sairastuneille. Paikalla oli onkologian ja sädehoidon erikoislääkäri jolta sain todella paljon tietoa sairaudesta ja sen hoidosta.

    VastaaPoista
  2. Hei Kitsune (kettuhan se on japaniksi, jos oikein muistan?)

    Löysin blogisi jonkun toisen syöpäblogin kautta. Meilahden syöpäklinikan potilas minäkin olen, tosin minulla on munuaissyöpä, joka sen verran harvinaisempi, että mielelläni etsin vertaistukea muita syöpiä sairastavilta. Imusolmukkeisiin levinnyt on minunkin tapaukseni.

    Taloudellisesti sairastuminen on melkein kaikille romahdus, sosiaaliturvastamme huolimatta, sinulla tilanne on vielä hankalampi, onneksi tunnut olevan sellaisessa kunnossa, että jaksat näitäkin asioita hoitaa. Kelan papereiden kanssa kun saa koulutettu terveempikin ihminen raapia päätään. Monta kertaa on noussut huoli siitä, että mitenkä ne paljon sairaammat ja huonommassa kunnossa olevat saavat asiansa hoidettua, epäilen etteivät mitenkään.

    Voimia! Tulen varmaan toistekin kurkkimaan, lisäsin sinut seurantalistalleni ja jos sinulla ei ole mitään sitä vastaan, myös omassa blogissani esillä olevalle vertaistukiblogilistalle.

    Minun blogini löydät: http://leenankevat.vuodatus.net

    VastaaPoista
  3. No on kyllä aivan saatanan anaalista tuo apurahansaajan taloudellinen turva sairastumisen varalta. Näin sitten viedään Suomea maailman tieteellisen tutkimuksen huipulle. Enpä valitettavasti osaa muuten auttaa kuin tarjoamalla sympatiaa ja virtuaalihalauksen - ja tietysti mitä tahansa käytännön apua tarvitset (ja uskon puhuvani tässä muidenkin tätien suulla)!

    VastaaPoista
  4. Oi oi, olisinpa tiennyt tasta aikaisemmin niin olisin perustanut hyvantekevaisyysrahaston tulevalle pyoraretkellemme. Nyt on liian myohaista :( Ehka seuraavalle retkelle.

    VastaaPoista
  5. Heguli, mullakin aristaa myös kaulan tutkitusti puhtaat imusolmukkeet. Ultralääkäri taisi asiasta kysyessäni todeta jotain sen suuntaista kuin että on (doketakselille?) herkät kudokset.

    Leen@, kettupa hyvinkin. Itsekin olen miettinyt millainen on tilanne niillä joilla sairaus on henkistä laatua tai aiheuttaa mielenterveysongelmia, vaikka masennuksen, kylkiäisiksi.

    Ja tietenkin saat lisätä blogini linkkeihisi.

    Sarianna, juu, ei tätä ns. tieteentekemistä kyllä voi kenellekään (tässä maassa) ammatiksi suositella. Tutkijanura? Syvä ja kapea, ja mutaisessa maassa. Ja luultavasti myös lyhyt.

    tei, kiitos ajatuksesta. Eiköhän yhteiskunta kuitenkin auta meidät pahimman yli - olen toiveikas. Ja onneksi on mahdollisuus turvautua myös meidän molempien vanhempiin (mitä on kyllä jo tehtykin).

    VastaaPoista