tiistai 16. maaliskuuta 2010

Täällä jossain

Tänä aamuna otin siis suunnan kohti koillista. Juna oli myöhässä jo lähtiessään, ja varmaankin matkan kurjin osuus oli vartin istuskelu pakkasessa asemalaiturilla uupuneena ja hiukan pahoinvoivana. Onneksi aurinko sentään jo lämmittää ja minulla oli musta takki. Sen jälkeen matka sujuikin rattoisasti, olin varannut paikan vaunun työskentelyosastoon ja sain pitää kahden hengen hytin ihan itselläni.

Ihan vielä en ole valmis esittelemään harvahkoa siilitukkaani julkisesti. Niinpä matkustin peruukissa, vaikka tuntuikin siltä kuin olisin istunut pipo päässä koko matkan. Ennen lähtöä naureskelinkin miehelle, että toivottavasti en hajamielisyyttäni jossain vaiheessa tempaise tukkaa päästäni muiden matkustajien nähden. Se voisi olla heille hämmentävä kokemus. "Äiti kato, toi täti otti tukkansa pois!" Näin ei kuitenkaan päässyt käymään.

Aamulla otin vielä pahoinvointilääkkeet ja junamatkan ajan napostelin jotakin jokseenkin lakkaamatta, mutta lopun päivää olen pärjännyt ilman lääkkeitä. Ihan mukavaa niin, koska tuntuu että Primperanista tulee ilmaa vatsaan (pitkä junamatka ei tietysti asiaa ainakaan auttanut). Olo on kohentunut iltaa kohti, vaikka kyllä heti huomasin, etten ole täysissä voimissani, kun hiukan telmin nelivuotiaan kanssa ja hengästyin välittömästi.

Nyt illalla pääsin saunaan ja sen päälle suoritin itselleni jalkahoidon, jopa olivatkin käpälät sen tarpeessa. Ilokseni voin todeta että kynnet eivät minulla paljon ehtineet kärsiä niistä kahdesta doketakselista, herkemmin ne lohkeilevat ja kasvu on ollut hitaampaa, mutta muutoin vaikuttavat olevan ihan kunnossa.

Se on muuten pitänyt ihan paikkansa, että säärikarvoja ei tarvitse pahemmin ajella. Eikä kainaloita. Jotakin hyvää tässäkin tilanteessa! Se vähän mietityttää, seuraako sytojen loppumista sitten samanlainen vahvistumisilmiö kuin hiuksille kuulemma voi käydä..? Toivottavasti ei, muuten joudun varmaankin ostamaan keritsimet!

Eilen illalla pakatessani matkaa varten tuskastuin ihan perin pohjin tähän kemopäähän. Yksinkertaisetkin sanat tuntuivat olevan hukassa eikä paljon paremmin mennyt kun yritin miettiä, mitä mukaani tarvitsen. Olen aina ajatellut että kamalinta olisi vanhana dementoitua, ja pahinta varmaankin juuri se vaihe, kun tajuaa oman muistamattomuutensa. No, nyt olen saanut esimakua siitä millaista on kun sanat häviävät ja muisti on kuin seula, ja kokemus on ahdistava - eikä pohjaa ole varmaankaan vielä edes saavutettu, kun takana on vasta kolme hoitoa. Takana on vasta kolme hoitoa, ja tilanne on jo tämä. Mitähän se onkaan hoitojen joskus päättyessä? Lukemissani lähteissä kerrotaan aivojen toipuvan sytostaattien vaikutuksista yleensä parissa vuodessa. Ihmiselle, jolle oma pää on tärkein työväline, se tuntuu kyllä pitkältä ajalta.

10 kommenttia:

  1. "...seuraako sytojen loppumista sitten samanlainen vahvistumisilmiö kuin hiuksille kuulemma voi käydä..? Toivottavasti ei, muuten joudun varmaankin ostamaan keritsimet!" - näinpä ja mun tuurilla ne vahvistuu just siellä ei-toivotuilla alueilla, eikä suinkaan ripset, kulmat tai hiukset ;) Ja tällä päällä pitää vaan iloita, ettei niitä töitä ole tiedossa sytojen jälkeen...

    Rentoa reissua ja paljon lepoa!

    VastaaPoista
  2. MORJENSTA KITSUNE - hyvää vointia sinne jonnekin ; ) Täällä jossain - otsake ihana ! Pirtsikka on käynyt kuulemassa patologin lausunnot; ite tuumori oli 35 mm, mutta levinnyt tiehyitä pitkin ja koko alue oli 60X60X40. Kainalossa oli yksi metastaasi. Nyt odottelen sappikivilääkäriaikaa ja sarkoomakontrollia (se mun eka syöpä, mihin ei annettu mitään sytoja eikä säteitä, pelkkä leikkaus) ennen sytoja. KIITOS tuhannesti infosta sytostaattielämään liittyen. On se aika tuskasta aikaa ... pystyykö edes lukemaan tai keskittymään leffan katsomiseen?
    Hivenen jännittää ! Mun syöpäni on hormoniperäistä ja HER2 neg ja gradus 2. Onkologi kaiketi kertoo enemmän tosta mun dg:sta.
    Leena Palotien kuolema kosketti minua syvästi. Olen ihaillut häntä vuosikaudet ihmisenä ja tutkijana. Eikä minulla ollut minkään valtakunnan tietoa hänen sairaudestaan ! Minulla on nyt kirjanmerkkinä hänen kuolemastaan kertonut lehtileike. Kunnioitukseni on suuri häntä kohtaan. Oli hienoa Kitsune, että huomioit blogissasi hänet.
    Mulla on kans sellanen fiilis, että koska sulla on noin voimakkaat tuntemukset kropassasi tosta CEFistä, niin pakko sen on painaa täysillä töitä kehossasi myös sitä pirulaista vastaan. Hyvä CEF, nitistä ne pirulaiset !!! pirtsikka

    VastaaPoista
  3. Varmasti huonovointisuus ja väsymyys lisäävät omalta osaltaan tuota "tyhjäpäisyyttä" - tiedän, että on kamalaa, kun ei muista mitään, mutta veikkaan, että muisti paranee kohisten sitten kun vointikin.

    VastaaPoista
  4. Terhi - kulmakarvat ja ripsetkinhän voi harveta sytojen seurauksena. Nyt olen kerrankin ollut tyytyväinen "brezhneveisetäni" kun ne ainakin toistaiseksi näyttävät vielä ihan hyvinvoivilta.

    Pirtsikka - olen myös ihaillut Leena Palotietä vaikka itse olenkin ihan muulla alalla.

    Saat varmaan Tamofenit sytojen päälle kun on hormonireseptoreita. Tsemppiä ja tule kertomaan mitä onkologi sanoi.

    scaredy-cat - toivottavasti olet oikeassa, ainakin sanat löytyvät virkeämpänä taas helpommin.

    VastaaPoista
  5. Tsemppiä - toivottavasti saat huilia oikein kunnolla vanhempiesi hoivassa! Ja kemopäästä: yritä olla armollinen itsellesi, ei aina tarvitse olla skarppina... sinä olet niitä joille sitä älliä on "kauhalla annettu", en suostu uskomaan että pysyvää haittaa tulisi! Niin vaan se maitopäisyyskin (imetysaikana) hälveni :-)

    VastaaPoista
  6. MOI KITSUNE - pirtsikka kivuissa : ( olin punktiossa - nyt sitten oli jo 5. kerta ja AU kun oli kivuliasta !!! Aikaa on punktiosta kulunut jo kolme tuntia ja kahden särkylääkkeen jälkeen vieläkin sattuu. Rähmä, kaiketi iski neula johkiin hermoon.
    Ensi viikolla pääsen onkologin juttusille, sitä ennen verikokeet ja keuhkokuva. Kun vaan muistais kysyä kaiken mahdollisen !! Huh huh kun tuntee itsensä niin amatööriksi. Punktioon tuli hoitaja lääkärin avuksi ja hoitaja minulta kysymään, että "onko ensimmäinen kerta" ja minä siihen, kun ei kerran tarkentanut kysymystään, että "toinen rinta tallella ihan eka rintasyöpä on menossa" VOI MINUA, mutta en voinut mitään, kun siinä kökötin neula jossain hermossa kiinni ja purin hammasta.
    Palaillaan Kitsune ja VOINTEJA
    pirtsikka

    VastaaPoista
  7. Voi Pirtsikka, soitappa osastolle ja kysy onko tuo "normaalia" - itseäni ei ole kertaakaan sattunut ja korkeintaan neulan "heiluttelu" on tuntunut ikävältä. Jälkeenpäin ei ole ollut mitään tuntemuksia kertaakaan ja siellä olen nyt paljon juossut. En muista kenenkään jonossa tai muuallakaan maininneet kivuista punktion yhteydessä :/ Tsemppejä sinne!

    VastaaPoista
  8. Kyllä tuo hajamielinen pää ottaa välillä tosissaan hermoille. On päiviä kun haahuilen kotona, lähden hakemaan jotakin tavaraa esim. saksia ja sitten kaapilla mietin mitähän minun pitikään hakea, sitten takaisin lähtöpaikkaan ja taas muistan ai, niin ne sakset. Ärsyttäväää,

    VastaaPoista
  9. Pirtsikka, kirjoita kysymykset itsellesi muistiin vaikka kalenterin taakse tai johonkin pieneen vihkoon sitä mukaa kun tulee mieleen. Sieltä voit sitten lääkärin vast.otolla tarkistaa muistitko kaiken.

    Tilu, minä kun olin ihan normaalioloissakin jo tuollainen... Kohta alan olla holhouksenalaisessa kunnossa. Toinen mikä ärsyttää on kömpelyys. Tavarat putoilevat ja kaatuilevat. Ja tuntuu ettei tasapainokaan ole ennallaan. :(

    VastaaPoista
  10. Vielä jovain - pysyvät ongelmat ovatkin käsittääkseni harvinaisia, mutta kyllä se kaksi vuotta silti tuntuu pitkältä ajalta olla ihan (reikä-)juustopää.

    VastaaPoista